» Hus & Hem » Fysisk direktreklam ska bort

Fysisk direktreklam ska bort

Har du hört väldigt många säga ”Ingen reklam tack!” den senaste tiden? Det är inte alls speciellt märkligt. Vi blir ju konstant bombarderade med reklam varje dag. Vi får reklam i mobilen, på datorn och på surfplattan. Vi hör den på radio, vi ser den på TV, på väggar, på skyltar, på bussar, ja överallt. Men den allra sämsta typen av reklam är nog den fysiska direktreklamen. Den fysiska direktreklamen är inte längre det bästa sättet att göra reklam på. Allt fler börjar säga ”ingen reklam tack”. Det finns många anledningar till varför den fysiska reklamen bör bytas ut mot andra typer av digital reklam. Här är bara några skäl till varför även du bör säga nej till fysisk direktreklam.

Onödig skada på miljön

En av de viktigaste anledningarna till varför man bör säga ”ingen reklam tack” är för att den fysiska direktreklamen skadar miljön. Industrierna pumpar ut hundratusentals ton av papper som enbart används på reklam varje år. Men det är ju inte enbart papper som slösas när det kommer till tillverkningen av denna typ av reklam. Det går även åt stora mängder av andra resurser.
Det kommer inte att fungera i längden. Om vi vill kunna förbättra miljön, måste vi på något vis sätta stopp för denna typ av reklam.

Man kan säga nej på olika sätt

Man kan säga ”ingen reklam tack” på lite olika sätt. Ett sätt kan vara att sätta dekaler på sin brevlåda för att visa att man inte vill ha någon reklampost hemskickad. Om alla tackade nej till reklampost, skulle produktionen av fysisk direktreklam minska drastiskt. Reklamposten utgör nämligen den största delen av den fysiska direktreklamen. De allra flesta tycker ju ändå inte att reklam i brevlådan är speciellt trevligt.

 

Om man vill hjälpa till med att stoppa tillverkningen av ny reklampost, ska man verkligen skaffa ingen reklam tack-dekaler till sin brevlåda. Sprid gärna informationen till dina vänner, din familj eller bekanta. Som sagt så tycker ju de flesta att reklampost är onödigt och irriterande.

Välj bättre alternativ

Det finns helt klart andra alternativ som är mycket bättre och skonsammare för miljön. Fysisk reklam passar inte in i vårt digitala samhälle. Om man skulle kunna få alla världens företag att byta till mestadels digital reklam, skulle världen bli så mycket bättre. Framförallt skulle den bli renare. Det är verkligen superviktigt att vara med och säga ”ingen reklam tack”. Om man aldrig gör sin röst hörd, kommer företagen bara att fortsätta att producera sin fysiska direktreklam. Våra brevlådor kommer fortsätta att fyllas till brädden med skräppost av alla dess slag.

Om du har tröttnat på fysisk direktreklam, som till exempel reklampost, bör du verkligen vara med i kampen. Det finns små saker man kan göra för att göra en stor skillnad. Alla som vill kan vara med och hjälpa till. Skaffa till exempel en dekal till din brevlåda, eller bara prata med de företag som skickar ut reklam till dig ofta. Ju fler som säger till, desto snabbare kommer de att inse att fysisk direktreklam är ute.